Τί συμβαίνει με τα Ελληνικά ναυπηγεία και ειδικά με τα χρυσοφόρα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ;

Τί συμβαίνει με τα Ελληνικά ναυπηγεία και ειδικά με τα χρυσοφόρα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

ΕΛΛΑΔΑ

Το πρώτο βήμα για την είσοδο της εταιρείας αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας έγινε αυτές τις ημέρες.

Για το σκοπό αυτό, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Υπουργείο Οικονομικών με εκπροσώπους της κυβέρνησης και της ΟΝΕΧ, εταιρεία αμερικανικών συμφερόντων, με επικεφαλής τον Πάνο Ξενοκώστα στην οποία ανήκουν και τα ναυπηγεία της Σύρου.
Ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ έχει αναφέρει ότι στόχος των αμερικανικών κεφαλαίων είναι τα ελληνικά ναυπηγεία και η ανακαίνισή τους, όπως συνέβη με το Νεώριο Σύρου.
Το μεγάλο ερώτημα όμως που παραμένει είναι, αυτό για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που αποτελούν ένα από τα ισχυρότερα περιουσιακά στοιχεία της χώρας μας, το οποίο παραμένει αδρανές με προσχηματικούς λόγους από την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η επαναλειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εκτιμάται ότι, θα μπορούσε να προσφέρει στη χώρα μας έσοδα πολλών δις και πολλές χιλιάδες θέσεων εργασίας.
Η ΕΕ έχει τιμωρήσει ειδικότερα τα ναυπηγεία αυτά, επιβάλλοντας τεράστια οικονομικά πρόστιμα με το αιτιολογικό ότι η ελληνική κυβέρνηση τα ενίσχυσε οικονομικά, γεγονός που απαγορεύεται από τις Κοινοτικές ρυθμίσεις. Οι βορειο- Ευρωπαίοι ποτέ δεν ήθελαν η χώρα μας να αναπτύξει βαριά βιομηχανία. Και τελικά κατάφεραν, να χτυπήσουν και να καταστρέψουν μια κορυφαία ιστορική δραστηριότητα της χώρας με την πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, αυτήν των ναυπηγείων.
Την ίδια ώρα, η ΕΕ κάνει τα στραβά μάτια για πλάγιες χρηματοδοτήσεις μεγάλων Ευρωπαϊκών εταιρειών όπως η Airbas και όχι μόνο. Και παράλληλα, η Κίνα, η Κορέα και η Ιαπωνία, παρέχουν πολλαπλές ενισχύσεις στα ναυπηγεία τους, δημιουργώντας έτσι συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού με τα Ευρωπαϊκά και τα Ελληνικά ναυπηγεία.
Η υπεραξία ειδικότερα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά οφείλεται κυρίως στην τεράστια δεξαμενή των 500.000 τόνων, η οποία είναι η μοναδική στη Μεσόγειο. Η τεράστια αυτή δεξαμενή, όπως και η δεύτερη των 250.000 τόνων, είναι η μοναδική που μπορεί να ελλιμενίσει τα περισσότερα τα 400 μεγάλα δεξαμενόπλοια που διαπλέουν τη Μεσόγειο ετησίως με ανάγκη ναυπηγοεπισκευής, αλλά υποχρεώνονται να μεταβούν στα μακρινά ναυπηγεία της Άπω Ανατολής για το σκοπό αυτό.
Ύστερα από κυβερνητικές συσκέψεις με τη συμμετοχή και του Πρωθυπουργού, τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα μεγαλύτερα της Μεσογείου, αντί να παραμείνουν στον έλεγχο του ελληνικού κράτους με παραχώρηση της διοίκησής τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια σε Έλληνες εφοπλιστές που ελέγχουν τη μεγαλύτερη διεθνώς ναυτιλία, παραδίδονται με συνοπτικές διαδικασίες, στην Αμερικάνικη εταιρεία ΟΝΕΧ Shipyards.
Η τελευταία έχει ήδη αποκτήσει μέσω της διαδικασίας εκποίησης εν λειτουργία του άρθρου 106, τα ναυπηγεία στο Νεώριο Σύρου. Στην ίδια εταιρεία θα καταλήξουν, όπως όλα δείχνουν, και τα ναυπηγεία Ελευσίνας, έτσι ώστε να υπάρξει απόλυτο Αμερικάνικο μονοπώλιο, που αποκλείει Έλληνες αλλά και άλλους ενδιαφερόμενους, όπως είναι εταιρεία με έδρα την Κύπρο αλλά και οι Κινέζοι.Αν οι Αμερικάνοι επενδυτές προωθήσουν στην πράξη τη ναυπηγική βιομηχανία για δικό τους όφελος αλλά και για το όφελος της χώρας μας, τότε έχει καλώς.Το ερώτημα αν είναι όντως έτσι τα πράγματα και δεν βρισκόμαστε μπροστά σε άλλη μία επιχείρηση αποκόμισης γρήγορου κέρδους.
Η πρόταση εξαγοράς της ΟΝΕΧ Shipyards ανακοινώθηκε αρχικά, προφανώς ύστερα από προσυνεννόηση, από τον επικεφαλής της ΟΝΕΧ Πάνο Ξενοκώστα στην ΔΕΘ παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του Αμερικανού υπουργού Εμπορίου W. Ross, του Αμερικανού πρέσβη J. Pyatt και του αρμόδιου υπουργού Οικονομίας Στέργιου Πιτσιόρλα. Η πρόταση εξαγοράς για Σκαραμαγκά και Ελευσίνα έγινε από την αμερικανική εταιρία η οποία ήδη αποκτά μέσω του άρθρου 106 το Νεώριο Σύρου ύστερα από σχετική συζήτηση που έγινε την Πέμπτη στο μονομελές πρωτοδικείο Σύρου.
Για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), ο Π. Ξενοκώστας τόνισε πως η ΟΝΕΧ εκδήλωσε ενδιαφέρον τόσο για τo εμπορικό τμήμα όσο και για το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων. Η πρόταση αναμένεται να προχωρήσει μέσω της διαδικασίας του ειδικού διαχειριστή που έχει τοποθετηθεί στα ΕΝΑΕ. Για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, συμφερόντων του ομίλου Ν. Ταβουλάρη, η πρόταση εξαγοράς αναμένεται να προχωρήσει μέσω διαδικασίας εξυγίανσης με τη συναίνεση των πιστωτών, την οποία ήδη «τρέχει» η κυβέρνηση.
Για μια ολοκληρωμένη εικόνα του θέματος, παραθέτουμε πιο κάτω μέρος της έκθεσης-μελέτης μας για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που είχαμε δημοσιοποιήσει και εκτενέστερο μέρος της οποίας έχει δοθεί παλαιότερα αλλά και σχετικά πρόσφατα σε ανώτερα κυβερνητικά και υπουργικά στελέχη, με σκοπό την αποκάλυψη του κρυφού μυστικού τους πλούτου και την καλύτερη δυνατή αξιοποίησή τους προς όφελος της χώρας.

Η έκθεση -μελέτη για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ( ΕΝΣ) που βρίσκονται μέσα στον αστικό ιστό στα δυτικά της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας και του Πειραιά, είναι τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Μεσογείου και από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Εκτείνονται σε χώρο 832.000m², από τα οποία τα 65.000m² είναι στεγασμένα. Διαθέτουν δύο μόνιμες τεράστιες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι), καθώς και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων τους. Τα ναυπηγεία είναι εξοπλισμένα με μηχανήματα σύγχρονης τεχνολογίας CNC (Telerex) και οπτικής εργασίας (φωτοκύτταρο).

Τα τελευταία χρόνια, τα μεγέθη κυρίως των δεξαμενοπλοίων έχουν αυξηθεί σημαντικά και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τα μόνα στην Μεσόγειο όπου μπορούν να επισκευαστούν στη τεράστια δεξαμενή των 500.000 τόνων, που όμοιά της δεν υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με τη δεξαμενή των 250.000 χιλ. τόνων, μπορούν να προσελκύσουν ετησίως πολλά από τα περίπου 400 πλοία μεγάλου μεγέθους που διαπλέουν τη Μεσόγειο και χρειάζονται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες από τα πολλά περισσότερα μεγάλα σκάφη που διέρχονται μέσα από την ίδια θάλασσα. Λόγω της μη λειτουργίας των ΕΝΣ και της έλλειψης παρόμοιων τεράστιων δεξαμενών στη Μεσόγειο, τα μεγάλα πλοία, οι πολλοί εν δυνάμει πελάτες τους, υποχρεώνονται να μεταβούν για ναυπηγοεπισκευές σε απομακρυσμένα μεγάλα ναυπηγεία στην Άπω Ανατολή και ορισμένα μικρότερα, στα περιορισμένου σχετικά μεγέθους ναυπηγεία της Ρουμανίας και της Τουρκίας.

Τον Ιούνιο του 2008 η ΕΕ επέβαλε πρόστιμο 230 εκ ευρώ στα ΕΝΣ λόγω του ότι είχαν επιδοτηθεί από το ελληνικό δημόσιο, κάτι που απαγορεύεται από τις Κοινοτικές οδηγίες και κανονισμούς. Με τους τόκους το πρόστιμο έφτασε στα 539 εκ. Λόγω της αδυναμίας καταβολής του, η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με την ΕΕ το 2010, τα ΕΝΣ να πουλήσουν ή να αχρηστεύσουν τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούν για εργασίες σε εμπορικά πλοία και για 15 χρόνια, ένα μικρό μέρος τους να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για πολεμικά πλοία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Να χρηματοδοτούνται δηλ. μόνο από τον καταρρέοντα Ελληνικό Κρατικό Προϋπολογισμό. Με τη συμφωνία αυτή που ισχύει μέχρι το 2026, έκλεισε αυτή η μεγαλύτερη ναυπηγική μονάδα της Μεσογείου και σήμερα λειτουργεί υποτυπωδώς ένα πολύ μικρό μέρους της για την κατασκευή του τελευταίου υποβρυχίου Κατσώνη για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό που ολοκληρώνεται πολύ σύντομα.

Κατά την τρέχουσα περίοδο, η κατάσταση έχει αλλάξει ριζικά. Με δεδομένη την τεράστια ζήτηση για ναυπηγεπισκευές που μόνο τα συγκεκριμένα ναυπηγεία μπορούν να παρέχουν στη Μεσόγειο, σε συνδυασμό με χρηστή και αποτελεσματική διοίκηση, τα ΕΝΣ μπορεί να έχουν τεράστια κερδοφορία. Ο βασικός εξοπλισμός τους είναι λειτουργήσιμος ύστερα από στοιχειώδεις επισκευαστικές εργασίες, ενώ υπάρχει ανενεργό σήμερα ένα ιδιαίτερα εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό, απαλλαγμένο από το κακό συνδικαλιστικό παρελθόν συγκεκριμένων «εργατοπατέρων» που έχουν απομακρυνθεί.

Για λόγους εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας, η επαναλειτουργία των ΕΝΣ θα πρέπει στηριχθεί σε υπεργολαβίες με έναν κεντρικό πυρήνα εργαζομένων της τάξης των 500-1.000 εργαζόμενων. Το σύνολο των μόνιμων και σε υπεργολαβία εργαζόμενων μπορεί να ανέλθει σε 4-5.000 άτομα, ενώ θα δοθεί απασχόληση σε 20.000 άτομα σε συμπληρωματικές και υποστηρικτικές επιχειρήσεις του κλάδου στην ευρύτερη οικονομική ζώνη της Δυτικής Αττικής. Ο συνολικός ετήσιος τζίρος των ΕΝΣ σήμερα, εκτιμάται ότι μπορεί να ανέλθει μέχρι και σε 3 δις ευρώ και τα κέρδη προ φόρων σε 300-500 εκ ετησίως.

Εκτιμάται ότι , αν υπάρχει σοβαρός επενδυτής που μπορεί να διαθέσει ποσό της τάξης των 100-150 εκ. ευρώ, τα ναυπηγεία, ύστερα από διαπραγματεύσεις θα του παραχωρηθούν, με δέσμευση την αποπληρωμή όλου ή μέρους του προστίμου των 539 εκ. ευρώ, με κλιμάκωση πληρωμών στα επόμενα 5-15 χρόνια. Το ποσό αυτό μπορεί φυσικά να καλυφθεί από την προβλεπόμενη υψηλή κερδοφορία. Οι λοιπές υποχρεώσεις έναντι παλαιών προμηθευτών, απαιτήσεων προμηθευτών,τραπεζών, εργαζομένων και του δημοσίου, μπορεί να αντιμετωπιστούν μέσα από το καθεστώς πτώχευσης εν λειτουργία για το οποίο υπάρχει ειδική νομοθετική ρύθμιση.
Επισημαίνεται ότι, η λειτουργία των ΕΝΣ, εφ’ όσον λειτουργήσουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και απαλλαγούν από τα βάρη και νοοτροπίες του παρελθόντος, δεν εμπλέκονται με το ελληνικό δημόσιο και τις όποιες από μέρους του αρνητικές παρενέργεια και καταστάσεις. Απευθύνονται στη διεθνή και ιδιαίτερα στην ισχυρή ελληνική ναυτιλία, με την οποία μπορεί να υπάρξει προοπτική άριστης συνεργασίας και αμοιβαίας κερδοφορίας.

Πηγή: https://odosdrachmis.gr
Κείμενο: Θεόδωρος Κατσανέβας

 

Εκτύπωση